کشف پستاندار 13میلیون ساله

کشف پستاندار 13میلیون ساله*ای که با انسان و میمون*ها اجداد مشترکی دارد / عکس

محققان سنگواره*هایی 13میلیون ساله از استخوان آرواره میمون شبگرد هندی را که اجداد مشترکی با انسان و میمو*ن*ها دارد، کشف کرده*اند. این کشف می*تواند اسرار تازه*ای از گذشته اولین نخستیان زمین را فاش کند.
محبوبه عمیدی: محققان 18 قطعه استخوان آرواره متعلق به گونه جدیدی از میمون شبگرد هندی را که حدود 13میلیون سال پیش روی زمین زندگی می*کرده، در معدن زغال*سنگی در تایلند کشف کرده*اند. این حیوان اجداد مشترکی با انسان و میمون*ها دارد و به همین دلیل این کشف می*تواند اسرار تازه*ای از گذشته اولین نخستیان روی زمین را فاش کند.
میمون شبگرد هندی که در حال حاضر تنها در نواحی جنوب*شرقی آسیا یافت می*شود، یکی از نخستی*ها به*شمار می*رود و با انسان و میمون*ها اجداد مشترکی دارد.


در کاوش*های انجام شده در معدن زغال*سنگی در تایلند، تعدادی استخوان آرواره از گونه تازه*ای از این پستاندار شبرو با نام علمی Tarsius sirindhornae کشف شده که نشان می*دهد این جاندار ماقبل تاریخ چیزی حدود 180 گرم وزن داشته و بزرگتر از گونه*های کنونی آن بوده است.




یائووالاک چایمانی و همکارانش که موفق شده*اند 18 استخوان آرواره متعلق به این پستاندار را کشف کنند، می*گویند هر یک از این آرواره*ها بین 1 تا 4 دندان کوچک داشته است.
چایمانی و همکارانش احتمال می*دهند این آرواره*های فسیل شده متعلق به میمون*های شبگرد هندی باشد که توسط پرندگان شکارچی شکار شده* و استخوان*های آنها جایی مانند یک لانه انباشته شده است. سپس سیل یا جریان تند آب این منطقه را شسته و استخوان*ها را به درون معدن زغال*سنگ ریخته است.
این پستاندار کوچک با چشم*های درشت و گرد منحصربه*فرد از گونه*های بسیار کمیاب روی زمین به*شمار می*رود و به همین دلیل کشف 18 عدد استخوان آرواره از این حیوان در یک کاوش برای زیست*شناسان و دیرین*شناسان اتفاق بزرگی است.
اجداد میمون*های شبگرد هندی هم احتمالا مانند گونه*های امروزی جهندگان خوبی بوده و مانند آنها می*توانسته*اند سرشان را 180 درجه بچرخانند. تنها تفاوت فاحشی که سنگواره*ها نشان می*دهند به شکل دندان*های این دو گونه برمی*گردد.
چایمانی می*گوید: «گونه*های امروزی این پستاندار از پستانداران کوچکتر یا حشرات تغذیه می*کنند و دندان*های بسیار تیزی دارند اما فسیل*های کشف شده دندان*های ساییده*شده*ای دارند که به درد این ---- غذایی نمی*خورد. شاید این گونه ماقبل*تاریخ از مواد غذایی دیگری تغذیه می*کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد